9.6.2013 // Hermopeliä
Tää oli taas niitä päiviä, jolloin tallinpitäjänä oleminen ei yksinkertaisesti kiinnostanut. Alkeisryhmien kersat meuhkasivat oleskeluhuoneessa ja jorisivat tulevista ratsastustunneista, tammat olivat kiimassa ja nuorten orien tunnit olivat välillä yhtä machoilua ja fiaskoa, ja kaikenlisäksi luontoäitikin näytti persettänsä rankkasateen ja ukkosenjyrinän muodossa. Ah, kuinka rakastinkaan kesää.
Laahustin haisaappaat lotisten läpi mutaisen tallipihan ja totesin kukkapenkinkin rehottavan kaikenlaisista rikkaruohoista. Pelargoniatkin olivat kuihtuneet, perkele. Myyrät olivat syöneet tulppaanien sipulit talvella, ja maasta pukkasi vain satunnaisia kukkasia. Säälittävää.
Avasin narisevan maneesinoven ja kehotin tuntilaisia kokoamaan ohjat käteen ja potkimaan ponit hereille. Helppo-ceeläisille ei onneksi tarvinnut kovin usein raivota itsestään selvistä asioista, joten ehkä hermoparkani saisivat hieman levätä tulevan kuusikymmenminuuttisen aikana. Huokaisin syvään ja kertasin päässäni tuntien aihesuunnitelmalistaa.
* * * * *
Selvittyäni ratsastuksenopettajan pestistä hengissä matelin vaivalloisesti takaisin toimistooni, jossa ihana Catu-orjani olikin jo rahastamassa jatkotuntilaisia. Saisin levätä hetken, mutta kuten sanotaan, tallinomistaja ei lepo-käsitettä tunne, joten jouduin pehmoisen sohvan sijasta kuusikymmentäseitsemän kertaa pahempaan hommaan: ratsastamaan Brellaa. Brella sai harvoin kurinpalautusta, ja sitä jos jotakin tämä tamma tarvitsi. Jatkotuntilaisia oli vain neljä, joten he mahtuisivat oikein loistavasti puolikkaalle maneesille – pääsisin siis työstämään läski-issikkaa oikein olan takaa. Hieraisin puoliksi koomaisia silmiäni ja jatkoin liikehtimistä kohti Brällyn karsinaa.
»Jassu, onko sulla kaikki ihan okei?», kysyi Sven järkyttynyt ilme kasvoillaan ja lopetti käytävän lakaisun. »sä kävelet kuin tallottu etana. Tai oikeestaan vielä ponnettomammin.»
»Shelyes», totesin lyhyesti ja
nostin käteni elehtivästi. »joskus ei vaan jaksa. Niinku oikeesti ollenkaan jaksa. Siis yhtään.»
»I feel u bro», Sven lausahti ja katsoi minua osaaottavasti. »kyl mä voin hei enemmänki vuoroja tehä, sanot vaan jos tarvit apua. Oli tosi reilua sulta päästää mut vähemmällä näin kesällä, mut toi ei oo tervettä et tallustelet täällä niinku joku puolikuollut. Joku viaton pikkulapsi vielä erehtyy luulemaan et zombie apocalypse on alkanu.» Naurahdin ilmaisulle värittömästi.
»Just joo», tokaisin. »ehkä oot oikeessa, ehkä mä tarvisin oikeesti lomaa. Hitto, ku menin buukkaamaan kesäkalenterinki jo ihan täyteen», manasin.
»Nii, kato käy vaikka sukuloimassa Suomessa tai jotain. Kyllä mä ja Catu tätä tallia voidaan pystyssä pitää», Sven ehdotti ja mulkaisin tätä epäuskoisesti. »no okei, Bertkin voi pitää. Tai joku sun tallinomistajatuttu.»
»Äh, katotaan», naurahdin. »mut mulla ois nyt yks issikka ratsastettavana, jos sallitte.»
»Juu, onnea matkaan vaan», poika huikkasi kääntyessään kulman taakse.
Idasta oli ollut mulle suuri apu Vickyn lähdön jälkeen – huolellinen tyttö piti varusteet ja ponin tiptop kunnossa – jopa issikan takkuinen harja oli sudittu selvityssuihkeella ja kiilsi kuin eulaksen kylki. Samoin oli nähtävästi tehty hännälle, joka oli tuttuun tapaan ensimmäinen ruumiinosa, joka tervehti minua karsinan ovella. Maiskutin ja huidoin ilmaa, mutta Brölle oli nähtävästi keljulla tuulella, eikä sitä kiinnostanut paskan vertaa mun huhuilut. Huokaisin raskaasti ja huitaisin sitä riimunnarulla lautasille. Johan käännähti.
Pilkullinen issikka tuijotti minua vittuuntuneesti ylikasvaneen etutukkansa alta ja kyhjötti kiltisti karsinannurkassa koko hoitotoimituksen ajan. Kiitin luojaa siitä, ettei edes kyseinen paholaisen kätyri jaksanut keksiä mitään pääni menoksi, kun hermot olivat muutenkin jo kireällä. Mitä nyt pari näykkimisyritystä ja vastahakoista jalannostoa, perus Brella.
Kun nahkarasvalta tuoksuva penkki kiilteli tamman selässä ja suitsien soljet olivat tiukasti kiinni, kipaisin nopeasti kypäräni toimistosta. Naksautin kieltäni ja Brella lähti vastentahtoisesti tallustelemaan perässäni kohti sateista ulkoilmaa.
* * * * *
»Ovi aukeeeeeee», kajautin ennen sisällemenoa ja maneesin ovi liukui seinän sisään. Jatkotuntilaisten laiskat ponit eivät onneksi korvaansa lotkauttaneet tuulen pahankuuloiselle ujellukselle, sateen armottomalle rummutukselle kattopeltejä vasten eivätkä edes satunnaisille ukkosenjyrähdyksille – minulla oli siis hyvät chäänssit saada skitso-issikkani pidettyä lapasessa. Jos se vaikka olisi yön aikana oppinut seuraamaan kilttien tuntiponien esimerkkiä, toiveajattelin.
Tarrasin valkoisista jouhista kiinni ja kampesin itseni satulaan. Säädin nopeasti jalustimet kaikista kuluneimpiin reiänväleihin ja kiristettyäni satulavyön puristin pohkeeni vasten tamman kylkiä. Lähdimme nytkähtäen liikkeelle, ja pidin ohjat alusta asti kädessä kaiken varalta.
Brella tuntui kiireiseltä. Se juoksi alta pois, kulki kaula pystyssä ja puski vasten sisäpohjetta. Ja oikeastaan ulkopohjettakin. Oikeastaan, sitä ei tainnut kiinnostaa piirun vertaa koko tunnilla oleminen. Herättelin laahaavia takajalkoja kutittelemalla sitä raipalla kupeesta ja sain vastareaktioksi vain hallitsematonta kiihdyttelyä. Tällaisina hetkinä mietin, miksen ollut jo kauan sitten myynyt tätä ihrakasaa makkaratehtaalle. Ei siis minkäänlaista palvelunhalua tai nöyryyttä. Nostin töltin.
Istuin reilusti liikkeen takana, yliannostelin puolipidätteitä ja pidin pohkeen liioitellun lähellä tamman kylkiä. Pikkuhiljaa se rentoutui ja laski nokkaa alemmas, josta kiitin sitä taputuksilla. Se kipitti yhä turhan kovaa, mutta omapa oli vikansa, jos halusi kuluttaa enemmän energiaa. Ei se multa pois ollut. Tölttäsin ja ravasin molempiin suuntiin taivutellen ja siirtymisiä tehden, ja meno alkoi vähä vähältä näyttää oikeaoppisemmalta. Catukin virnisteli metrohymyään ja näytti peukkua aina tamman antautuessa peräänantoon taivutuksissa.
Nostin laukan. Brella rikkoi liitopassille, kuten oletettua. Hitto se oli tyhmä. Onneksi se ei sentään ollut vakituisesti tuntikäytössä. Hampaita kiristellen yritin palauttaa kontrollia sille kenelle se kuului. Ja se joku ei todellakaan ollut allani oleva ylimielinen islanninhevonen.
Muutaman minuutin epätoivoisen volttauksen jälkeen tamma alkoi väsähtää ja laukan tahti hidastui siedettävälle tasolle. Taputin vuolaasti ja hellitin painetta ohjista. Siirsin takaisin tölttiin, jotta Brellu ei aivan lyyhistyisi.
Läpiratsastin vielä väistöt (joissa se tuntui olevan aivan totaalisen ulapalla – opetinkohan koskaan sille edes koko liikettä?!), avotaivutukset (sama juttu) sekä hallitut (pssssshhh just joo) siirtymiset ja pidätteet. Hermothan siinä meni, mutta kannatti. Tuloksena ainakin yksi onnistunut yritys kustakin aiheesta – eipä niitä yrityksiä tarvinnutkaan tehdä kuin kolmekymmentäseitsemäntuhatta kahdeksansataakuusitoista ja kolme neljäsosaa. Alaspäin pyöristettynä.
Hyppäsin selästä alas notkeasti kuin
kissa näkkileipä ja voihkaisin nilkkojeni tärähtäessä maahan. Väsyneenä – mutta tyytyväisenä erävoittooni pahamaineisesta issikasta – talsin poni vierelläni takaisin talliin. Tyrkkäsin ohjat sopivasti paikalle sattuneelle Idalle ja kiitollisena matelin oleskeluhuoneeseen lipittämään espressoa ja katsomaan ”Isoa ja Pehmeää”.