26.9.2013 – Juoksutusta
Bussi pysähtyi hiekkatien varteen. Kiitin kuskia ja lähdin astelemaan hiekkatietä pitkin kohti Shelyesiä. Tänään näkisin Feitlin ensimmäistä kertaa. Kello oli noin puoli neljä, kun astuin tallin pihalle. Ohitin päärakennuksen ja ison tallin ja astelin pihatto talliin. Katselin ovelta tallia, jossa lauma tallityttöjä juttelivat keskenään. Katsoin ovelta oikealle. Karsinassa seiso hiirakko vuonohevonen. ”Heta”, luin karsinan ovesta. Astelin peremmälle talliin kylmästä ulkoilmasta ja laitoin oven kiinni. Ovi paukahti inhottavasti ja tallityöt kääntyivät katsomaan minua.
”Hei. Olen Janette. Hoidan nykyään Feitliä.” esittäydyin hieman ujosti. Tytöt katsoivat minua hetken, kunnes mustat ukkainen tyttö avasi suunsa.
”Olen Beata. Omistan Hetan.” sanoi tyttö viitaten hiirakon vuoniksen karsinaa. Seuraavana esittäytyi blondi tyttö Inkeriksi, Neten hoitaja.
”Mä oon Viivi, Flammen omistaja.” kolmas tyttö esittäytyi. Silmäilin hetken aikaa tyttöjä, kunnes uskalsin taas avata suuni.
”Okei. Mukaa tavata. Onko Feitli tarhassa?” kysyin, kun en nähnyt Feitlin karsinassa ketään. Tytöt alkoivat hihittää. En oikein ymmärtänyt, mille tytöt nauroivat, mutta tajusin sen, kun katsoin Feitlin karsinaan ja näin harmaan issikan makaamassa karsinassaan. Naurahdin itsekkin tammalle ja tamma nousi seisomaan.
”Harjapakit löytyvät satula huoneesta.” neuvoi Beata. Lähdin etsimään harjapakkeja, samalla kun muut tytöt menivät hoitsujensa/omien pollejensa karsinoihin hoitamaan heppoja. Löysin vihreän harjapakin aika nopeasti ja kiikutin sen Feitlin karsinan luo.
Aloitin harjaamisen vihreällä kumisualla, edeten pölyharjan kautta pehmeään harjaan. Katsoin kaviot pikaisesti, eikä niistä löytynyt mitään turvetta kummempaa. Ajattelin juoksuttaa ponin ensimmäisellä hoitokerrallani, joten irroitn suitsista ohjat ja laitoin sutiset Feitlin päähän.
Talutin Feitlin tallipihan poikki, jossa vastaan tallusteli Jassu.
”Juoksuttamaan menossa?” brunette kysyi.
”Juu. En viitti heti alkaa ratsastamaan, kun koulutus vasta aluillaan.Ajattelin tutustua Feitliin näin.” sanoin ja silitin samalla Feitlin kaulaa.
”Okei.” Jassu sanoi ja lähdimme molemat omille teillemme. Kentällä oli näköjään jo porukkaa. Ihmisen kohdalla näkyi tumma piste, jota en tunnistanut, mutta hevosen tunnistin sitäkin paremmin. Se oli toinen ehdokas hoitsukseni, Roni. Juoksuttajan piti olla Zachary, Zaciksi kai kutsutaan. Luuloni koituivat todeksi.
”Mahtuuko kentälle?” kysyin portilta.
”Juu kai.” kuului vastaus. Avasin portin ja talutin Feitlin kentälle. Lopuksi suljin vielä portin.
”Ootko kuinka kauan juoksuttanu?” kysyin.
”Ehkä jonku reilu 10 minuuttia.” poika vastasi. Ohjasin Feitlin kulkemaan isolla ympyrällä käynnissä ja tamma vaikutti jotenkin vähän laiskalta. Kaikki epäilykseni vaihtuis siinä vaiheessa, kun maiskutin tamman raviin ja Feitli alkoi hieman pukitella. Vähän ajan päästä tyttö kuitenkin ravasi oikein nätisti. Maiskutin tamman vielä laukkaan ja annoin Feitlin lukata omaa vauhtiaan. Feitli laukkasi rauhallisesti, mutta ei kuitenkaan vetelehtinyt. Kun olin juoksuttanut noin 20 minuuttia, vaihdoin suunnan ja otin kaikki askellajit toiseen suuntaan. Lopuksi annoin tamman ravata hetken ja kävelytin sitten tammaa uralla noin 10 minuuttia. Zac oli näköjään häipynyt jokin aikaa sitten, joten olimme kentällä kahdestaan.
Lähdin taluttamaan Feitliä talliin, kun portin kohdalla puskasta lähti lintu ja sitä piti tietenkin säikähtää. Feitli ei onneksi tehnyt mitään muuta kuin säpsähti vain napakasti.
”Soo tyttö. Ei se lintu sinua syö.” rauhoittelin Feitliä. Jatkoimme matkaa tallille ja tallilla vein Feitlin karsinaansa. Otin tytöltä suitset pois ja kiinnitin ohjat takaisin suitsiin. Suitset vein niiden omalle paikalle ja aloin harjaamaan Feitliä pehmeällä harjalla. Tamma oli nopeasti harjattu, joten vein sen tarhaan ja itse siivosin jälkeni ja lakaisin tallin lattian, jonka jälkeen lähdin kotiin.
~ Janette ja Feitli 1HM