Kummallisuuksia naapurin tontilla
13.7.2013
Maa oli pysynyt vielä kuivana, vaikka aamun säätiedotus lupasikin kuuroluontoisesti reipasta määrää vettä. Luonnonvoimia uhmaten mä ja Petter päätettiin lähteä rennolle maastolenkille kera Kikin ja Lokan, jotka seisoivat jo pihassa täysissä varustuksissa. Poika nakkeli mielenosoituksellisesti niskojaan sadetakille, jonka olin hänen syliinsä sysännyt hetkeä aikaisemmin tallin taukotuvassa.
"Mun olo on kuin linnunpelättimellä", hän urisi.
"Ainakin meillä säästyy eväät, kun ei linnut käy käsiksi", hymyilin yhtä ilkikurisesti kuin aina.
Vedin reppuni vetoketjun kiinni ja heitin sen selkään. Tarkistin satulavyön ja jalustimet, katsahdin pikaisesti poikaan ja nousin selkään. Kun molemmat olimme tukevasti satulassa, otin komennon eteenpäin. Talsimme rauhallista käyntiä vierekkäin maisemia katsellen ja jutellen. Ponit käyttäytyivät hyvin ja taisivat itsekin nauttia raikkaasta ulkoilmasta. Toivon mukaan sadekaan ei alkaisi vielä aikoihin, mutta eipä sitä kyllä edes näyttänyt. Sää oli kirkas ja aurinko valaisi reittiämme puiden oksien lomista. Muutaman kilometrin Stor Kongsvatnetin rantaa mukailevaa tietä pitkin laahustettuamme mä kaipasin vähän extremeä. Åke ei tosin ollut kanssani lainkaan samaa mieltä, ja ilmoitti heti alkuunsa vauhdin pysyvän ennallaan. Koko maastolenkil idea oli viettää hieman kahdenkeskistä aikaa, joten en mä yksinäni halunnut kaahailla, vaikka edessä häämöttävä suora houkuttelikin. Oli tyydyttävä tähän tai..
"Kuule Åke", mä aloitin tuumivasti pojan ilmeen muuttuessa epäileväksi. "Mentäiskö tonne luontopolulle? Jassu on sanonu et se maasto sopii kyllä poneillekkin kuljettavaks."
"Eh.. Enpä tiiä", poika hieroi niskaansa.
"Siellä voi mennä vaan käyntiä", mä yritin houkutella poikaa mukaani uusiin maisemiin.
"Okeiokei", blondi myöntyi. "Tän kerran."
"Ei tuu toistumaan", iskin tyytyväisenä silmää pojalle, joka pyöräytti ylikorostetusti silmiään.
Seuraavasta risteyksestä käännyimme pienelle polulle Kiki edeltä, Loka perästä. Polku oli tosiaan tasainen ja tarpeeksi leveä parin ponin kuljettavaksi, aivan kuten Jassu oli joskus maininnut. Reittikin oli selvä, kun polku ei haarautunut kertaakaan, vaan johti meitä suoraan eteenpäin. Polun varrella kasvoi pitkää heinää, josta ponit nauttivan täysin sydämin. Tai no, täysin vatsoin. Tunnelma metsän siimeksessä oli jotain, mikä pysäytti ajan. Aurinko oli väistynyt hieman pilvien taakse, mutta metsän tunnelma väreili silti kuin kirkkaimmat säteet. Tuuli sai heinänkorret tanssahtelemaan, oksat huojumaan kuin laineilla ja pientä kahinaa lukuunottamatta oli täysin hiljaista. Mä en sanonut sanaakaan, vaan kuuntelin tarkemmin. Kavioiden vaimentunutta töminää vasten pehmeää multaista maata, ötököiden surinaa niiden viheliäisten kiusatessa poneja ja pientä tuulen ujellusta. Tällaista mä en kokenut Oslossa, en kai kertaakaan. Hymähdin tyytyväisyyttäni.
"Kohta varmaan sataa", poika ennusti.
"Ei kai nyt vielä", mä epäröin tutkaillen lisääntynyttä pilvimäärää ja voimistunutta tuulta.
"Kuinka pitkä tää polku on?" Petter uteli.
"Ei kai kovin pitkä enää", katsoin horisonttiin, jossa puut näyttivät loppuvan. "Kuten näkyy."
Maastoseurani näytti huojentuneelta ja rentoutui jälleen. Hetken hiljaisuuden jälkeen voisin vaikka vannoa, että myös Åke hymähti. Tyytyväisyyttään tai mitä lie, mutta silti. Polkua kesti vain muutamankymmentä metriä, jonka jälkeen eteemme avautui suuri aukio. Varmaankin vanhaa peltoa, muttei heinää kasvanut enää nimeksikään. Keskellä oli vanha rakennus, mitä ilmeisimmin vaja tai lato. Kun pääsimme kunnolla pellon reunaan pois metsäpolulta, tunsimme, kuinka tuuli oli tosiaan voimistunut. Aurinko ei paistanut enää juurikaan, mutta valoa riitti.
"Miten ois evästauko tässä?" Petter ehdotti. "Sit lähdetään takasin tallille. Kohta sataa."
"Joo", myönnyin. "Mut mennään tonne rakennukselle."
Lähemmäs siirryttäessä tuo pieni rakennus alkoi saada muotonsa. Sen ulkoseinään oli kiinnitetty palkki, johon saimme ponimme kiinni. Ovi oli leveä ja koinsyömä -lähes laho. Lautamökin toisella puolen oli leveät portaat, joille istahdimme.
"Voisin lyödä vaikka vetoo, että tää rakennus on toiminut pihattona", mä tuumin.
"Ehkäpä, muttei enää muistuta mitään", poika totesi. "Tää kaatuu ensimmäisen syysmyrskyn sattuessa. Usko pois."
Sama se. Eipä se täällä ketään vaarantaisi, sillä näissä oloissa ei varmasti enää yhtäkään elävää otusta pidetä. Mökki kaatuisi ja laudat kerättäisiin aikanaan pois, sikäli mikäli kukaan edes huomaisi sortumista. Kaivoin repustani mukaan varaamamme leivät ja termospullot: toisessa kahvia, toisessa maitoa.
"Kuulitko sä?" Åke viittoi käsillään mua olemaan hiljaa.
"Ai sanoiksä jotain?" ihmettelin.
"Shh!" hän sai mut pysähtymään kuulolle.
"Ei mitään", mä jatkoin eväideni avaamista. "Sä oot vainoharhanen."
"Oliko toi ovi auki?" poika kysyi niin päättäväisesti, että tiesin hänen menevän vaikka ovesta läpi, jos niikseen sattuisi.
"En mä tiedä", vastasin, kun poika viiletti jo rakennuksen toiselle puolen.
Mä seurasin perässä edelleen eväsleivät käsissäni.
"Jos mä nykäsen tästä ovesta, tää irtoo kokonaan", poika totesi.
En edes ymmärtänyt, miksi hänen oli päästävä sisään.
"Tää hemmetin ovi on saatava auki!" Petter vaikutti jo tuskastuneelta.
Oven yläpuolella oli noin puolisen metriä tyhjää, vain pressu oli levitetty sadeveden estoksi.
"Sun täytyy nostaa mua", mä osoitin ovelle. "Ei me voida särkee tota ovee, kun ei edes tiedetä kenen omaisuutta tää on."
Ennen kuin kerkesin todeta, ettei rakennukseen murtautuminen muutenkaan ollut sallittua, oli poika jo kaapannut mut syliin. Tarrasin tärisevin sormin kiinni oven yläreunaan vetääkseni itseni kurkistamaan sisään. Raotin pressua ja totuus iski päin naamaa.
"No hyi hel***ti!" mä pitelin nenääni lähes rysähtäen maahan Åken päälle.
"Mitä siel on?" poika uteli. "Mitä sä näät?"
"Olin oikeessa, tää on vanha pihatto tai muu suoja", aloitin. "Vanhoja likasia pahnoja ja jotain tynnyreitä. Haju on ihan hirvee."
"Pääsetkö sä sisälle?" hän kysyi oitis.
"Ehkä", annoin toivon elää. "Mut tipun varmaan niskoilleni."
"Äh", poika laski mut alas pettyneenä. "Meidän on vaan pakko päästä tonne."
"Nii on, meidän leivät on nyt siellä kun mua heittelit", tuhahdin. "Vaikkaki ne on nyt ihan likasia."
Poika katsoi muhun anteeksipyytävän näköisenä, mutta hänen katseestaan näki, että joku todellakin veti häntä rakennuksen sisälle. Oli löydettävä toinen keino, mutta sisälle me menisimme -tavalla tai toisella.
Lähdimme kiertämään rakennusta toisen sisäänkäynnin toivossa, joka kaikeksi yllätykseksi löytyikin. Yhden nurkan laudat olivat lahoneet siihen pisteeseen asti, että reikä seinässä oli vuorattu pressulla ja jätetty sikseen. Petter repi pressua pois edestä ja eteemme aukeni ihmisen mentävä kolo. Hyvin kyykyssä ja vaatteet sotkien tosin, mutta mahtuisimme sisään. Poika meni edeltä ja tarjosi sitten kättään mun suuntaani. Tartuin siihen kiinni ja kömmin perässä.
"Hyi, kato nyt mua", valitin hiljaa yrittäen puhdistaa vaatteeni mudasta ja ties mistä liejusta.
"Sä oot nätti", poika sano. "Mut oos hetki hiljaa."
Hiljennyin ja katselin samaan suuntaan kuin Åke. Nyt mäkin kuulin sen, ihan kuin pientä nyyhkytystä tai linnunpoikasten piipitystä. Siltikin ääni oli tuttu.
"Se on joku eläin", blondi sanoi vakavoituneena.
"Niit on monta", mä tuumasin ääntä kuunnellen. "Pentuja. Åke, ne on kissoja!"
Poika alkoi kaivaa tynnyreitä tieltään varovasti ja etsi äänen lähdettä. Aivan seinän vieressä lautojen alla oli sateen muovaama kuoppa, jossa makasi kasa kissoja. Ehkä nelisen pentua ja emä, likaisia kaikki.
"Ne on varmaan sairaita", mä tarrasin pojan hihasta kiinni, sillä näky teki pahaa. Hän oli kurkottamassa kättään kohti emää, joka päästi ilmoille sähinän, jota molemmat varmasti säikähdimme. Åke veti kätensä äkkiä pois, eikä katsonut kohti kissaa. "Se pelkää meitä."
"Mä soitan Jassulle, sen on autettava. Ei me voida jättää näitä tänne", mä voin pahoin.
Palasin ulos yhtä inhottavaa reittiä, mistä olin sisäänkin tullut ja sotkin vaatteeni jälleen. Kaivoin repusta puhelimeni ja soitin.
"Jassu, ootko tallilla?" mä puhuin tavallista nopeammin.
"Täällähän mä, onko sulla kaikki hyvin?" hän kysyi huolestuneeseen sävyyn.
Mä selitin reitin, jota oltiin Åken kanssa vanhalle pihatolle tultu sekä kissoista, jotka olimme vasta löytäneet.
"Ne on tosi huonossa jamassa, ja niiden emä on ihan hermona", mä valitin.
Jassu lupasi tulla autolla katsastamaan tilanteen ja soittaisi eläinlääkärille heti paikan päältä.
"Thea!" Petter huhuili sisältä. "Tuotko sen maitotermarin."
Mä otin pullon mukaani ja kömmin mutalammikosta sisään.
"Siinä."
Poika istui maassa ratsastushousut likaisempana kuin koskaan, ja syötti emäkissalle leipiemme päällä olleita makkarasiivuja. Näyttivät maistuvan hyvin, mutta poikaset ulvoivat edelleen. Mä ajattelin emän olevan niin sairas, ettei se kyennyt ruokkimaan poikasiaan, jotka olivat kokonaan ilman ruokaa.
"Saako tätä maitoo antaa noille pienille?" mä katsahdin epävarmana poikaan.
"En usko, et se ainakaan pahentaa tilannetta", poika mietti.
Tarjosin kämmeneltäni siihen kaadettua maitoa, muttei tarjoilu kelvannut.
"Ne kai pelkää jo mun hajua, eikä ne oo tottunu tälläseen", mä sanoin. "Ne ei kai oo edes koskaan nähnyt ihmistä."
Laskin termarin maahan ja istuin Åken viereen, joka ruokki edelleen emäkissaa.
"Meidän pitää saada nää ulos", mä päätin. "Jassu tulee katsomaan niitä, soittaa eläinlääkärin, jos on tarvis."
Jassu saapui lähes heti kissansiirto-operaation jälkeen ja lastasi jokaisen likaisen karvapallon autoonsa. Suunnitelma oli viedä pennut eläinlääkäriin, jonka jälkeen alkaisi kuumeinen omistajanetsintä.
"Joku lähitaloista varmaan", Jassu arveli omistajaa. "Te muuten näytätte ihan kamalilta."
Katsoimme Åken kanssa ensin itseämme, sitten toisiamme ja leveät hymyt nousivat kasvoille.
"No joo, mä vien nyt nämä", nainen sanoi. "Te ratsastatte tallille ja pesette niin ittenne kuin satulatki. Se on sitten käsky."
Thea & Kiki 18HM ~♥